minttubengtzing

Inte alltid så självklart

Kategori: Allmänt

Mammas nära vän Jorma gick bort förra veckan efter tio års kamp mot leukemi. Olustigt att jag tänkte på honom igår kväll... "Vad glad han skulle bli om man kom ihåg att skicka ett foto på sin förstfödde". Han glömde aldrig en födelsedag. Varje år kom ett gratulationskort i brevlådan och när man ringde för att tacka lät han så ansträngd och besvärad, pratade långsamt och andades tungt. Men det gjorde honom glad, vilket mamma alltid sa men man förstod ju inte sånt då. Nu förstår man att han hade fruktansvärt ont. Första gången jag åt smörgåstårta var hos honom, och jag var brevvän med hans barnbarn Janna. Missar begravningen den nionde, får tända ett ljus för honom i Miami.
Var på kursavslutning på Anticimex idag och klarade provet galant! Med diplom och guldstjärna gick jag glatt hem med en fortfarande lite bubblig mage. Känns definitivt bättre men vi får se om det håller i sig. Efter lite detektivarbete kom jag och min kollega Stephanie fram till att boven i min magsjuka var min rotfrukt- och laxsoppa. Typiskt, den som var så god. Nu är den förstörd, kommer inte kunna äta den på länge. Regel nummer ett: köp aldrig fisk på en måndag. Jag visste om detta, men har nu också fått känna det. Det finns ingenting som heter färsk fisk, om du inte fiskat den själv förstås. All fisk som levereras till butik är minst ett dygn innan den når butiken. Och då har leveransen gått fort, vilket den sällan gör. Om jag till exempel beställer laxfilé en måndag är det samma laxfilé som fanns tillhands hos grossisten fredagen innan, vi kallar den ofta för restfisk. Hur som helst måste det varit den "färska" laxfilén jag köpte på Maxi förra måndagen som gjorde mig dålig. Jag gjorde soppan på onsdagen, och med snabb överslagsräkning var laxen fiskad en vecka tidigare. Parasiterna som naturligt finns i fisken har mångdubblats under denna tid och bara tanken får mig att må dåligt så här i efterhand. Jag vet ju om det. Tabben jag gjorde i morse var att äta av soppan. Håller tummarna för att jag ska klara mig ändå.
Trots allt går livet vidare

Kommentarer


Kommentera inlägget här: