minttubengtzing

Back in the days

Kategori: Allmänt

För några dagar sen kom den riktiga snön, den med de stora snöflingorna. Allt blev vitt på några minuter och jag kunde inte låta bli att ta en promenad. När jag gick mellan villorna mot skogen smög sig doften upp i näsan. Den tog mig tillbaka till tiden då jag var sju och hjälpte mormor att hämta ved. Veden använde hon till att elda i spisen så att hon kunde koka morgonkaffe och gröt, till bastun så vi hade varmvatten att hälla över oss med hinkar, till köttsoppan som stog och puttrade på spisen i flera timmar och som var klar lagom tills vi var nybastade. Hon satt alltid på en träpall i köket när hon skalade potatis med kniv, vet inte om hon nånsin sett en potatisskalare. Varje morgon ville hon att jag skulle fläta hennes tjocka, gråa hår som nästan räckte ner till rumpan på henne. Och hennes pengar fick jag räkna. Minns att hon svor också. Det tror jag hör till när man är finsk.
Hon föddes samma år Titanic sjönk. Hon var urmodern och kunde alla dom gamla husknepen, hon hade t ex aldrig druckit i hela sitt liv men varje morgon tog hon en matsked whisky. Detta trodde hon höll henne frisk, och det hade hon nog rätt i för hon var pigg och klarade sig själv tills hon blev 95. Efter obduktionen sa läkaren att hon förmodligen bad till Gud innan hon somnade in för hon låg så fridfullt på köksgolvet med händerna knäppta över bröstet. Det är efter henne jag fått mitt namn. Saknar henne. Saknar de finska skogarna och finska maten. Doften.
Kan det finnas nånting mysigare och hemtrevligare än doften av vedeldat? Nej. Det är den absolut godaste doften jag vet, jag älskar öppna spisar och värmen och doften de ger. Skulle det finnas en parfym med den doften skulle jag köpa den. Nästa gång jag flyttar blir det till ett hus med öppen spis.
I sommar ska jag tvinga med mig storsnoken så han får lära sig finska och gå på utedass för första gången. Han måste få träffa min knäppa blåvita släkt. Och skulle kommunikationen brista så kan dom sätta sig på utedasset med två platser, då brukar det mesta släppa... Sen kan dom ju svenska också. Synd bara att han inte får träffa mormor. Min finska stålmormor finns bara i himlen

Kommentarer


Kommentera inlägget här: