minttubengtzing

Fyra dagar på vift

Kategori: Nöje

Resan till Riga startade på TallinkSiljas äldsta båt, M/S Festival från -86. När vi gick ombord hann vi se att skrovet rostat och hytten var inte bättre; heltäckningsmattan var original och en sanitär olägenhet. Hade man råkat slicka på den hade man drabbats av en uppsjö av sjukdomar. Så vi lät bli att hänga där.
Av en slump åkte Robin på familjekryssning med samma båt och vi stötte på honom i Panoramabar. Och där hade vi tur. Båten var inte direkt överbefolkad, och de få som klivit ombord var letter och ryssar. Hade det inte varit för honom så hade vi varit tvungna att gömma oss i hytten. De lämnade oss inte ifred hur tydliga vi än var mot dem. "We don't want to talk to you", kunde man varit tydligare?
Man kunde lukta sig till nattklubben. Hur kan fem ryssar lukta så starkt av svett?! Det var som att kliva in i en vägg av armhålsodör när man klev in på det stendöda discot. Kul hade vi i alla fall. Vi höll igång till 5 innan vi gick och la oss.
I hamnen väntade vår sightseeingtur runt i Riga. Jag agerade paparazzi och fotade alla vackra byggnader som svepte förbi. Guiden berättade om allt möjligt intressant och sedan blev vi avsläppta utanför vårt hotell. Hotellet var nybyggt och rummet var jättefräscht. Vi lämnade av väskorna och gick till Lido för att äta lunch. Där serverades en buffé av typiska lettiska maträtter och vi åt oss proppmätta.
Vädret var fint men det var råkallt. Det blåste in från Daugava och kylan bet sig in på bara skelettet. Vi promenerade till ortodoxa katedralen och tittade in. Vi köpte en karta och orienterade oss i staden med hjälp av den. På vägen tillbaka passade vi på att fika på Lido och för en bananpannkaka, två kaffe, en flaskcola, två desserter och ett glas saft fick vi betala 40 svenska kronor. Helt sjukt larviga priser.
En lång varm dusch och en liten blund senare gjorde vi oss i ordning för middag. Vi knallade ner till hotellbaren och tog en öl innan vi fortsatte till Gamla stan och åt på ett steakhouse. Vinet var jättegott och vi hade trevligt. Jag åt sufflé för första gången och jag vet inte om jag tyckte det var någon höjdare. Innan vi la oss tog vi en öl till i hotellbaren.
På morgonen åt jag frukost i hotellrestaurangen och sedan var det dags att checka ut. Vi lämnade bagaget i hotell-lobbyn och tog en tur till Stockmann. Där shoppade jag nagellack och body butter för mindre än halva priset mot vad man ger i Sverige. Vi gick vidare till den berömda marknaden som huserar i gamla hangarhallar. En hall för bröd och ost, en för kött och kyckling, en för fisk och skaldjur, och en för godis och grönsaker. Helt fantastiskt att få se allt detta, Östermalmshallen är bara en bråkdel av vad de hade i Riga.
Vi åt lunch på Lido igen och jag testade äppelfylld pannkaka. Wow, helt klart min favorit.
Vi gjorde ett pitstop i hotellbaren för en avskedsdrink innan det var dags att bege sig till färjan.
Denna gång åkte vi en betydligt fräschare båt med nästan bara svenskar. Vi shoppade i tax freen och åt den bästa buffén jag nånsin sett på en båt. Vi tillbringade resten av kvällen i hytten där vi drack rödvin ur plastmuggar, tittade på en kärleksrulle och hade en djup diskussion som väckte många tankar.
Summa sumarum: en väldigt lyckad och trevlig resa!