minttubengtzing

Dagens insikt

Kategori: Tankar

Idag pratade vi om fördomar och diskriminering på arbetsplatsen. Bland allt vi gick igenom var det en sak som fastnade och väckte eftertanke.
Det finns fem härskartekniker som man kan använda systematiskt för att sätta sig över andra och få dem att känna sig mindre viktiga. Man osynliggör, alltså ignorerar personen i fråga om denne säger något eller visar tydligt hur oviktigt det personen sagt är.  Ett annat sätt är att förlöjliga det personen säger. Sedan är undanhållande av information väldigt effektivt. Att få personen att känna sig exkluderad och inte medräknad på speciella tillfällen. Dubbelbestraffning är punkt nummer fyra och innebär att man straffar personen hur denne än handlar, kan liknas vid pest eller kolera; inget är bättre än det andra, hur man än väljer är det inte bra. Till sist kan man påföra skuld och skam genom att exempelvis understryka personens slarv trots oskyldighet, eller ignorera det personen säger så att denne blir osäker på om hon sagt något dumt eller otydligt.
När läraren gick igenom och beskrev (med andra ord och exempel) de olika härskarteknikerna kunde jag känna igen mig och applicera dessa egenskaper på en person som utgett sig för att vara min bästa vän.
Det läraren sa efter att jag tänkt den tanken var "detta är vanligt förekommande mellan just väninnor utanför arbetet". Tack för kaffet!
Fick verkligen svart på vitt att det är en person som inte vill en väl. Aldrig vetat att det finns ett systematiskt manipulationssätt, kanske främst för att jag själv aldrig går i såna tankar... Spontant känner jag bara hur jäkla vidrigt det är att det finns såna människor som utövar sån här mobbing medvetet. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: