minttubengtzing

Söndagsfika med en spanjack

Kategori: Allmänt

Spanjacken kom över på en kaffe idag och hade med sig fikabröd. Själv äter hon inte sånt utan håller sig strikt till sitt kostschema. Från och med i morgon hänger jag på hennes diet som vi båda tänker hålla i 10 veckor, lagom till resan till Bodrum. Hon passade på att hämta träningsinspiration och bollade idéer med storsnoken.
För den som känner mig är det allmänt känt att jag är svag för fikabröd. Detta var med andra ord ett välbehövligt mentalt avslut inför kommande veckorna. Jag har unnat mig allt sedan storsnokens tävling och gjort några halvdana försök till att påbörja en diet utan framgång.
Man ska inte tänka "jag får inte" och begränsa genom att förbjuda sig själv att äta vissa saker. Det fungerar inte på mig. Då blir jag som en trotsig tonåring som gör revolt. Istället ska man göra aktiva val varje dag. Jag har sinnesinställningen "jag får om jag vill, men vill jag? Behöver jag?". Oftast blir svaret nej. Man tar liksom sitt förnuft tillfånga. Många gånger är det som att dalta med ett barn...

Fyra av fem getingar

Kategori: Mys

Första gången jag dricker Morbergs omtalade och eftertraktade rödvin. Jättegott och farligt lättdrucket. Helt klart en favorit.

Glad påsk!

Vi äter påskmiddag ute på Djurö. Söta maken har gjort wallenbergare och svärmors flamma dukade upp med friterad camembert och hjortronsylt. Supergott och trevligt!

Påskharen har varit i farten

Kategori: Nöje

Kunde inte vänta så storsnoken fick leta sitt påskägg idag. Döm av hans förvåning när han öppnar och hittar en resa till Bodrum där i! Han kände sig lite dum som inte hade köpt nåt till mig. Jag bryr mig verkligen inte, det här är ju nåt till oss båda ❤

Natta 28 år

Igår firade vi Natta med bubbel och jelly-shots. Vi lekte lekar och hade vilda diskussioner om det ena och det andra. Jättetrevlig avslappnad kväll, hoppas att hon var nöjd. Vi åkte hem vid 04 och jag sov till 14. Åt brunch med storsnokens familj och resten av dagen har tillbringats i soffan. Skön ledig dag med andra ord!

Personlighetstvist

Kategori: Tankar

Ligger sömnlös och kan inte stänga av hjärnan. Tankarna slåss om min uppmärksamhet, den ena ivrigare än den andra. Ligger och lyssnar på storsnokens andetag i hopp om att det ska söva mig. Det brukar fungera men alla mina insomningsknep verkar ha tillintetgjorts senaste tiden. Ingenting fungerar längre.
Så jag får försöka tömma huvudet här. Det har varit fullmåne några nätter upptäckte jag idag, och det förklarar mina extrema drömmar (läs: mardrömmar).
Det är så mycket saker som hänt senaste tiden som väckt funderingar. Saker folk säger, olika intryck och handlingar runt omkring mig, gamla spöken som gör sig påminda och framtidsplaner som helt plötsligt blivit suddiga.
Att få höra att man är saknad av någon som man raderat ur sitt liv väcker känslor. Så lätt är det att dra igång en rannsakning av situationen. Bara dagar innan har man drömt hemska saker som man absolut inte vill drömma.
~ Jag klöste ut hennes ögon, tog henne i håret och släpade hennes ansikte i marken. Slutligen spräckte jag skallen på henne och gick därifrån. ~
Underliggande hat och sorg skapar så mycket mer än man tror. Hat föder hat. Obehag. Jag skäms över mina drömmar och de får mig att må dåligt. I försvar tänker jag att det inte är självvalt.

Barn är också ett omdiskuterat ämne. Stressen börjar titta fram bakom hörnet, den får mig att känna mig jagad. Jag är inte där än. Jag kan inte sätta barn till världen när jag inte är klar med mig själv. Det är mitt ansvar som ickeförälder att skapa ett harmoniskt hem för mina avkommor. Men både jag och storsnoken har så mycket kvar att göra. Både med oss själva, tillsammans och med omvärlden. Fysiskt och psykiskt. Storsnoken säger att han inte vill vara för gammal, att han vill orka leka också. Men det finns tävlingar som hägrar, skolor som ska avklaras, framtidsplaner ska fastslås och drömmarna ska inte glömmas bort.
En dag kanske vi gör det vi helst av allt vill. Flyttar utomlands och semestrar i Sverige. Vilken dröm. Lämna snön och slasket för lite sol och värme. Byta ut bekymmersrynkor och sluttande mungipor mot leenden och skratt. Natt mot dag.
Men det är en del som krävs först om man ens ska kunna vara där och nosa. Prioritering och hårt arbete. Väntar bara på att beslutsamheten ska infinna sig.
Just nu är det en enda lång ifrågasättning som pågår i mitt liv. Den måste blåsa över först innan nånting annat kan ta vid.

Vill bara snooza

Kategori: Allmänt

Jag måste skriva av mig lite... Jag springer runt i ett evighetshjul, som en hamster som aldrig tycks ta sig ur. Jag är mitt suraste jag och har ingen som helst ork. Jag är inne på andra veckan av extrem trötthet och orkeslöshet, lider av konstant huvudvärk och världens djupaste tröttrynka har stålsatt sig mellan ögonbrynen. Botox kommer vara enda lösningen om jag inte tar mig ut den här svackan snart. Hur gör man? Jag håller på och bli galen...hjälp!

Dagens bild

Kategori: Kärlek

Jag älskar dig av hela mitt hjärta. Du gör mig så glad! Du är underbar...

Nu är det klippt

Kategori: Nöje

Tittade in spontant hos Annelie på vägen hem från skolan och fann henne ensam och sysslolös så jag lät henne ta tag i mitt barr. Lite ljusa slingor och några tag med saxen och jag känner mig som ny. Och en massa tjejsnack förstås som piggar upp. Spanjacken kom förbi och höll oss sällskap. ❤

Djävulen och ängeln

Kategori: Tankar

Jag tampas med mig själv just nu. Jag är på uselt humör men jag vill inte vara det. Det är ungefär lika delar som talar för att det här är en dålig dag respektive bra dag.
Det börjar med att jag inte kunnat somna på kvällarna, och ögonlocken har stängt igen runt 2 varje natt. Det har varit omöjligt för mig att komma upp utan storsnokens väckningssamtal på morgnarna. Försov mig i onsdags så att jag inte hann till lektionen. Ajabaja det får inte hända, jag är vuxen nu. I morse var det samma visa. Hade ställt tre alarm men det som väckte mig var när storsnoken ringde. 30 minuter tills bussen går och skolväskan är inte packad. Hann inga ägg till frukost, det blev bara gröt utan nånting till. Jo en sked att äta med, men den smakade inte så mycket. Ser min buss åka förbi utanför. Nähe tar väl nästa om tio minuter. Hittills har dagen (läs: halvtimmen) känts som att allt går i motvind. Jag får springa som en galning till nästa buss, och jag har tur att busschauffören är en glad prick. Han skrattar åt mig och jag tackar så mycket för att han väntat.
Tänk vad enkelt att göra någons dag bättre.
På plussidan är att jag har en skön lektion idag, jag hann få ner matlåda och mellis, böckerna är med och jag likaså (!). Solen skiner och fåglarna kvittrar denna möjligheternas fredag. Varför vara sur när man kan vara glad? Om jag säger det tillräckligt många gånger kanske det slår in...
Så kommer lillasyster hem idag och vi ska äta middag med familjen. Hur mysigt är inte det?
Och sen kan jag sova hela helgen om jag vill...

Referera mera

Kategori: Plugget

Jag drunknar i skolarbete. Håller på och skriver ett referat om sänkt åldersgräns på Systembolaget och jag ska väva samman två som är positiva till sänkningen och två som är emot. Jag ska länka ihop vad dom tycker lika om och nu börjar jag bli lite snurrig. Oavsett om de är för eller emot så tycker dom ju samma saker... Lika men ändå så olika.

Miamipresenter

Kategori: Allmänt

Väl hemma igår väntade en Victorias Secret-kasse på mig innehållande nagellack, body spray och en hoodie från Catta och svärfar. Alltid kul att få presenter!

Full pott

Kategori: Plugget

Vi fick reda på resultaten för senaste lönetentan idag. Jag satte alla rätt och fick 28 av 28! Kan lova att det känns bra att få utdelning av allt plugg. Det betyder att det funkar och att det bara är att köra på i samma stil framöver.

Nya lack

Kategori: Allmänt

Dessa fick jag med mig hem från Riga. Ursnygga!

Indiskt & sött

Kategori: Kärlek

Efter skolan mötte jag upp storebror för lite indiskt. På vägen hem stannade vi och handlade med oss muffins och överraskade storsnoken.

Apa på Söder

Kategori: Allmänt

Gick förbi den här söta pälsklädda papperskorgen på vägen hem. Kul att någon tagit sig tid att förgylla en annars så tråkig detalj...

Borta bra...

Kategori: Kärlek

Storsnoken hämtade oss i Frihamnen och vi köpte kebabrulle på vägen hem.
Tänk vad man kan sakna en person...

Blandade bilder från resan

Kategori: Nöje

Här är ett axplock av alla foton jag tog under resan.

Fyra dagar på vift

Resan till Riga startade på TallinkSiljas äldsta båt, M/S Festival från -86. När vi gick ombord hann vi se att skrovet rostat och hytten var inte bättre; heltäckningsmattan var original och en sanitär olägenhet. Hade man råkat slicka på den hade man drabbats av en uppsjö av sjukdomar. Så vi lät bli att hänga där.
Av en slump åkte Robin på familjekryssning med samma båt och vi stötte på honom i Panoramabar. Och där hade vi tur. Båten var inte direkt överbefolkad, och de få som klivit ombord var letter och ryssar. Hade det inte varit för honom så hade vi varit tvungna att gömma oss i hytten. De lämnade oss inte ifred hur tydliga vi än var mot dem. "We don't want to talk to you", kunde man varit tydligare?
Man kunde lukta sig till nattklubben. Hur kan fem ryssar lukta så starkt av svett?! Det var som att kliva in i en vägg av armhålsodör när man klev in på det stendöda discot. Kul hade vi i alla fall. Vi höll igång till 5 innan vi gick och la oss.
I hamnen väntade vår sightseeingtur runt i Riga. Jag agerade paparazzi och fotade alla vackra byggnader som svepte förbi. Guiden berättade om allt möjligt intressant och sedan blev vi avsläppta utanför vårt hotell. Hotellet var nybyggt och rummet var jättefräscht. Vi lämnade av väskorna och gick till Lido för att äta lunch. Där serverades en buffé av typiska lettiska maträtter och vi åt oss proppmätta.
Vädret var fint men det var råkallt. Det blåste in från Daugava och kylan bet sig in på bara skelettet. Vi promenerade till ortodoxa katedralen och tittade in. Vi köpte en karta och orienterade oss i staden med hjälp av den. På vägen tillbaka passade vi på att fika på Lido och för en bananpannkaka, två kaffe, en flaskcola, två desserter och ett glas saft fick vi betala 40 svenska kronor. Helt sjukt larviga priser.
En lång varm dusch och en liten blund senare gjorde vi oss i ordning för middag. Vi knallade ner till hotellbaren och tog en öl innan vi fortsatte till Gamla stan och åt på ett steakhouse. Vinet var jättegott och vi hade trevligt. Jag åt sufflé för första gången och jag vet inte om jag tyckte det var någon höjdare. Innan vi la oss tog vi en öl till i hotellbaren.
På morgonen åt jag frukost i hotellrestaurangen och sedan var det dags att checka ut. Vi lämnade bagaget i hotell-lobbyn och tog en tur till Stockmann. Där shoppade jag nagellack och body butter för mindre än halva priset mot vad man ger i Sverige. Vi gick vidare till den berömda marknaden som huserar i gamla hangarhallar. En hall för bröd och ost, en för kött och kyckling, en för fisk och skaldjur, och en för godis och grönsaker. Helt fantastiskt att få se allt detta, Östermalmshallen är bara en bråkdel av vad de hade i Riga.
Vi åt lunch på Lido igen och jag testade äppelfylld pannkaka. Wow, helt klart min favorit.
Vi gjorde ett pitstop i hotellbaren för en avskedsdrink innan det var dags att bege sig till färjan.
Denna gång åkte vi en betydligt fräschare båt med nästan bara svenskar. Vi shoppade i tax freen och åt den bästa buffén jag nånsin sett på en båt. Vi tillbringade resten av kvällen i hytten där vi drack rödvin ur plastmuggar, tittade på en kärleksrulle och hade en djup diskussion som väckte många tankar.
Summa sumarum: en väldigt lyckad och trevlig resa!

Sightseeing i Riga

Kategori: Nöje

Underbart väder och vackra byggnader. Maten är genuin och otroligt billig. Vi åt lunch på ett ställe där de stod uppradade med stora stekpannor med en uppsjö av olika lettiska maträtter. Pannkakor, både naturella och med olika fyllningar; kyckling i en mängd olika varianter, friterad, fylld, panerad, i gryta, i sås; potatis i alla dess former, fisk och kött och mer därtill. Och efterrätter ska vi inte ens tala om... Jättetrevligt och pratade man engelska med dem så svarade de på lettiska.
Vi besökte en stor ortodox katedral, fantastiskt vacker. Alla byggnader här är otroligt vackra. På vår guidade tur runt i stan pratade guiden om glada och ledsna hus; det är så pass fattigt att vissa hus står orörda medan huset bredvid är i tipptoppskick. Det är stora kontraster men trots att vissa av husen är så nedgångna så är de ändå charmiga. De har åldrats med skönhet. Och allt är så rent. Gator och hus ser nyborstade och nymålade ut. Stockholm känns ganska grått, trist och skitigt efter att ha gått på gatorna här.

Lustigt

Kategori: Nöje

Vi ska på samma resa. Fyra dagar. Gissa vilken som är min!

Packa pappas kappsäck

Tog den minsta rullväskan jag kunde hitta. Tror jag packat för en vecka, den väger bly. Typiskt mig 😃 Vill ju kunna välja och vraka vad jag ska ha på mig...

Nytt till vårgarderoben

Kategori: Nöje

Köpte nya puppor idag. Äntligen, som jag längtat! Nu är våren officiellt påbörjad.
Hittade även ett multiglittrigt lack så nu har jag partytassar både upptill och nertill. ❤

Weekend bokad

Kategori: Nöje

Jag är ledig från skolan både i morgon och på fredag och att spendera dagarna med ingenting speciellt känns lagom avtändande... Så jag och Millan åker till Riga över helgen!
Sitter just nu och planerar restaurangbesök, tar reda på sevärdheter och funderar på vad jag ska ha för väska... Det här kommer bli så kul!

Uppdatering

Kategori: Kärlek

Helgen har varit bra, bortsett från att jag hela tiden känt mig mystiskt stressad. Igår insåg jag varför. Vi hade en muntlig redovisning som jag förmodligen fasat för i mitt undermedvetna. Den gick för övrigt bra.
I fredags åkte jag till Millan med spanjacken och tog ett glas vin och åt heta kycklingben. I lördags hade jag en riktig mysdag med storsnoken, vi åt pannkakor till brunch, åkte in till Johan och handlade lite proteinpulver och vitaminer och låg i soffan halva dagen. Vi gjorde fajitas och tittade på Greys Anatomy.
På kvällen kom storebror över för syskonkväll. Ett glas rött senare satt vi i taxin in till stan med en varsin cider som färdkost. Vi åt en sen middag på en relativt nyöppnad restaurang på Hornsgatan, Häktet som för århundraden sedan var just ett häkte. Fantastisk mat, vi åt bägge lammrostbiff som smälte i munnen, och som serverades med diverse tillbehör som var svåra att urskilja men som verkligen passade ihop på tallriken.
Sedan vidare till Fridays där vi mötte upp storebrors kompisar och tog en och annan mojito. Vi tappade dem på vägen till Solidaritet där jag och storebror dansade nonstop inpå småtimmarna. En avstickare för obligatorisk hamburgare, sen åkte vi hem. Toppenkväll!

Sockerråtta

Kategori: Allmänt

Möttes av detta när jag kom hem igår. Storsnoken smsade mig tidigare och sa att han var sugen på muffins. Så hade han gjort slag i saken. Med råge!

Inga ursäkter

Kategori: Träning

Nu har jag satt bollen i rullning. Jag har gått morgonpromenader hela veckan, och det är oftast i början som det är jobbigast. Man måste tvinga sig upp tidigare på morgonen och ta sig ut i kylan. Ska bli skönt framöver när värmen smyger sig på.
Idag körde jag ett helt nytt upplägg på gymet. Nya övningar och mycket tyngre än vanligt. Träningsvärken från i måndags när jag körde ben sitter fortfarande i. Ska bli spännande och se eventuella ökningar framöver. Pepp pepp! 😊

Dags att släppa vassen

Kategori: Träning

"Vågen, vågen på golvet där, säg mig hur många kilo jag bär."
Skulle inte ha ställt mig på den. Eller så var det bra, jag behövde nog få den örfilen. Sedan storsnokens tävling har vi unnat oss det ena med det andra. Varje dag. Gick till återvinningsstationen för att slänga lite kartonger igår. Sju kladdkaksförpackningar hittade jag bland allt det andra. På bara en vecka. Say no more...
Nu har jag tagit formbilder, vägt min morgonvikt och satt upp målet. 10kg till 1 juni. Vill nog inte väga så lite men det är vad jag ska sikta på. Vikten har egentligen ingen betydelse för mig, det är formen som är det viktiga. Känslan. Välmåendet. Friheten.
Jag har varit fängslad vid efterrättsbuffén alldeles för länge nu. Vågar inte ens visa formbilderna. Men de kommer den 1 juni. Det lovar jag. Då är tanken att man ska kunna se en förbättring. Från tunna till bräda!

Chili con carne & ett glas rött

Kategori: Mys

Efter några timmar i soffan tog jag och Caesar en promenad till svärmor där hon dukat upp till middag tillsammans med nya flamman; godaste chili con carnen med norskt bondbröd till. ❤
En trevlig kväll och en promenad hem i mörkret, mötte inte många kottar på vägen. Väl hemma låg storsnoken redan och sov. 💤

Tenta och biltvätt

Kategori: Allmänt

Vädret lockar mer och mer till motion. Igår knallade jag fram och tillbaks till skolan från Gullmarsplan. Det tar en halvtimme enkel resväg vilket är lagom för att bli varm i kroppen.
Tentan gick bra, eller det kändes bra i alla fall. Får hoppas att läraren tycker likadant när hon rättar sen.
Mötte upp storebror på vägen hem, vi åkte till Statoil och tvättade hans bil och sen vidare hem. Säga vad man vill om honom, men han är en av dom bästa människorna jag har i mitt liv. Han gör saker och ting på sitt sätt, och det får man älska honom för. Han är inte som någon annan.
På 30-årsfesten i lördags kom Pontus fram till mig.
- "Fan Anni din brorsa var inne hos mig i onsdags. Han frågade lite om utomhus-spa, frågade om jag hade själv, och om jag kunde rekommendera nån... Vi stod och surrade en stund. Så helt plötsligt köpte han en bubbelkopp av mig. 70 papp bara sådär. 'Man måste ju passa på, sommarn är här snart' sa han. Fan går det bra för han?"
Han är inte som alla andra...

Nu är våren här!

Ett år har gått...

Kategori: Kärlek

Ett år har gått sen jag och storsnoken förlovade oss i Miami, och jag är fortfarande upp över öronen kär i honom! Önskar mig flera såna här år med honom. Jag är lyckligt lottad som får dela mitt liv med en sån fantastiskt underbar person. ❤

30-årsfirande

Kategori: Allmänt

Igår var vi på överraskningsfest för Andreas som fyllde 30 år. Det var knytkalas och alla hade bakat en mängd olika pajer. Vi lekte lekar och spelade in en egen Harlem shake bland annat. Det var jättelyckat och trevligt. Huvudpersonen verkade nöjd med kvällen.

Tentaplugg

Så här ser min dag ut. Pannkakor och siffror. ❤

Sällskap

Kategori: Hund

Vi har finbesök hela helgen. Caesar är här och dammar av med svansen och tuggar på sin favoritboll. Skönt med sällskap när man varit sjuk, även om han tyckt att man varit otroligt tråkig som inte orkat göra nånting. Men idag är det plugg som gäller! Lönetenta i morgon, och jag har precis öppnat böckerna...